الجمعة، 29 أغسطس 2008

لي .... مساحة

هبة ...
لديكِ "عقل"و...
"تفكرين كثيرا"
عفوا ...
ما كنت أعلم أن.....
العقل ...."ممنوع حيازته"....
وأن التفكير.... "جنحة" !!!!
******
أتعجب ...
لقد قال ديكارت :" أنا أفكر اذا أنا موجود"
إذن ...تتهمونني بالوجود؟؟؟!!!
******
لذا ..
بعد هذا "الاتهام" ..
كان من المنطقي ...
"محاولة" القضاء على هذا الوجود...
فـــ شكرا لكم ...
أما أنا ...
فـــ لازلت "هنا"...!!

هناك 8 تعليقات:

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

اصله نعمه
ونعمه على قدر جمالها
على قدر ما هى مرهقه
فى زمن يجب ان لا تستخدمى هذه النعمه

زمان كانوا بيقولوا اصحاب العقول فى راحه
بس المقصود بيها العقول اللى عطلانه
اللى مش بتشتغل

دلوقت بيقولها صراحه
بلاش تفكرى
لوفكرتى هتموتى...من الغيظ ومن الضيق
عارفه ليه
لانك مش عارفه تطبقى الحلول اللى وصلتى ليها بعقلك المشاغب اللى بيفكر
سبحان الله الشئ اللى لما نستخدمه كتيير يلمع ويكون ثروة
بيطالبونا نلغيه...عجبى

منوره عالم التدوين
بحبك فى الله كثيرا

Unknown يقول...

مش عارف مع ان الموضة السايدة القضاء على التفكير يلغى خالص لان كل نتايجة بالسلب الا انى لسة ناوى افكر

نصيحة متفكريش كتير

هبة النيــل يقول...

أم البنات الغالية

فعلا مرهقة للغااااااااية

وفعلا يعاملونا الناس وكأننا متهمون"


مشرفاني ومنوراني

ووحشتيني

فين الجديد في مدونتك يا أم البنات؟؟؟

هبة النيــل يقول...

أخي الكريم

واللي فاهم كل حاجة

ماهو علشان بنحاول نفهم

لا زم "نفكر"

حبارير يقول...

شكرا ستي
بذلك ليس لي أي علة لعدم التعليق هنا

أتذكر وبقوة أن

أول تعليق لي في المدونتين كان هنا في التعليقات السريعة وقلت :

مدونة عبقرية

ووقتها لم أكن أعرف حضرتك بالمرة

أعني أن كلامي ليس جديدا

وهو في النهاية رأيي وأنا مقتنع به جدا

بس حضرتك اللي تواضعك يااااااه كبير جدا

دكتورة ربنا يبارك فيك

سلام

Che_wildwing يقول...

لا تفهم شيئاَ مما تقرأ ..
ليس يهم اليوم الفهم ..
فالمفهوم اللامفهوم ..
أو بالعكس .
لن يسألك أحد ..
ما معنى قولك «....»!
فالمفروض .
ألا معنى للأشياء وللكلمات ..
وإذا كانت للأشياء معان ..
فالمفروض ..
أن معانيها معروفة ..
للحكماء لدايك ..
وإذا كان الأمر كذلك ..
فالكلمات «مسالك» ..
والمفروض ..
أنك تعرف ..
والمفروض أخيراً ألا تسأل ..
عن معنى قولك «...» !

هبة النيــل يقول...

أستاذ حبارير

أكرمك ربي

تشجيعك خلاني أهتم جدا بالمدونة

كنت أهملتها بشدة

هبة النيــل يقول...

رفيق القهوة العزيز تشي

لازلت أنتظرك بلقهوة

الكلمتين دول كبار عليه تقريبا

وهحاول أكون "موجود" وأفكر بهم كثيرا

لعلي "أفهمهم"